Jacques Thibaud Ensemble – Burkhard Maiss viool, Eleonore Pameijer fluit, Bogdan Jianu cello & Hannah Strijbos altviool

– Mozart, Beethoven, van Gilse en van Regteren Altena – aanvang 16.00 uur.

Programma

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)

Fluitkwartet in C, KV 285b (1778)

  1. Allegro
  2. Thema, Andantino con variazioni

Lucas van Regteren Altena (1924 – 2000)

De Nachtelijke omzwervingen van Beorn (1968) voor altfluit en cello

Jan van Gilse (Rotterdam, 1881 – Oegstgeest, 1944)

Trio voor fluit, viool en altviool (ca. 1927)

  1. Ruhig, frei – Allegro, molto moderato
  2. Alla marcia leggiero
  3. Molto vivace

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)Serenade in D, opus 25 voor fluit, viool en altviool (1796)

  1. Entrata. Allegro
  2. Tempo ordinario d’un Menuetto
  3. Allegro molto (D minor)
  4. Andante con variazioni (G major)
  5. Allegro scherzando e vivace
  6. Adagio – Allegro vivace e disinvolto

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)

Fluitkwartet in D, KV 285 (1777/78)

  1. Allegro
  2. Adagio
  3. Rondeau

 

Eleonore Pameijer studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amster-dam bij Koos Verheul cum laude af. Na eerst in Utrecht bij Abbie de Quant, studeerde zij bij Sue Ann Kahn in Bennington, Vermont (VS). Na haar terug-keer volgde zij cursussen Barokmuziek bij Koopman en van Immerseel, en ze verscheen op de Nederlandse televisie. Vanaf 1985 eerste fluitiste van het ASKO/ Schönberg-ensemble, soleerde ze daarnaast onder leiding van onder anderen Jaap van Zweden en Peter Eötvös. Cd’s verschenen bij onder meer Philips, Composers’ Voice en Channel Classics. Met pianist Frans van Ruth richtte zij in 1996 de Leo Smit Stichting op, vernoemd naar de Joods-Neder-landse componist (Amsterdam 1900 – Sobibór 1943). Deze stichting doet onderzoek naar vervolgde en vergeten Nederlandse componisten.

Het Jacques Thibauld Trio is in 1994 opgericht aan de Universität der Künste Berlin. In 1999 verwierf het bij het toonaangevende kamermuziek-concours in Bonn de eerste prijs, sindsdien bereist het de wereld met aandacht voor ten onrechte vergeten muziek. De leden zijn Burkhard Maiss (viool), Hannah Strijbos (altviool) en Bogdan Jianu (cello).

In 1777-78 met zijn moeder in Mannheim, maakte Mozart kennis met de fluitist Johann Wendling. Via hem trof hij Ferdinand de Jean, een arts die in Nederlands-Indië fortuin had gemaakt. Zelf fluitist was deze bereid voor drie fluitkwartetten 200 gulden neer te tellen. Op 18 december 1877 schrijft Mozart aan zijn vader: “Ein quartetto für den indianischen holländer, für den wahren Menschenfreund is auch bald fertig”. Bedoelde hij KV 285?

Jan van Gilse studeerde in Keulen en Berlijn. Twintig jaar oud kreeg hij in 1901 voor zijn Eerste symfonie een prijs van het Beethoven-Haus Bonn, en in 1909 voor zijn Derde symfonie de Preis der Michael-Beer-Stiftung. Van 1917-1922 dirigeerde van Gilse het Utrechts Symfonie Orkest. Hij kwam er in hevig conflict met de in de Franse muziek geaarde componist/criticus Willem Pijper en nam de wijk naar Duitsland. Verzocht Richard Strauss hem zich sterk te maken voor de rechten van componisten, zodra Hitler aan de macht kwam, keerde van Gilse huiswaarts. Vervulde hij in de Tweede wereldoorlog een belangrijke rol in het verzet, hij overleed op zijn laatste onderduikadres, in Oegstgeest ten huize van de ouders van collega-componist Rudolf Escher.

In 1795 in Wenen neergestreken, trof Beethoven er een omvangrijke en welvarende middenklasse, onder wie talrijke muziekliefhebbers, en hij was een zeer geziene gast bij de aristocratie. Een pianovirtuoos van grote allure, bouwde hij intussen ook een reputatie als componist op. Voor deze “markt” componeerde hij zijn opus 25, een elegante Serenade die een zes jaar later in druk verscheen.

Lucas van Regteren Altena was fluitist in de diverse omroeporkesten. Hij componeerde orkest- en kamermuziek, liederen, koorwerken, film- en toneelmuziek.